Trip nr21: Millford Sounds & the South - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Peter Klei - WaarBenJij.nu Trip nr21: Millford Sounds & the South - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Peter Klei - WaarBenJij.nu

Trip nr21: Millford Sounds & the South

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

07 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Kai'ora!

Na weer de nodige foto's en kilometers te hebben gemaakt, is het hoog tijd om weer wat te gaan delen en dus bij deze: het groene kereltje dat ook wel bekent is als de "ik sloop het rubber van je auto" vogel: de Kea! (of eigenlijk z'n thuisgebied :) )

Afgelopen zondagen maandag hebben we aanstalte gemaakt om ons een weg te banen naar een van de laatste plaatsen aan de westkust die we nog wilden bezoeken, namelijk Millford! Na een redelijk strakke planning bleek echter dat je op de Millford route (Te Anua naar Millford en weer terug ~ 180 km) niet zomaar overal mag kamperen, en daar we dat nu juist zo mooi vinden hebben we de planning iets aangepast. Het resultaat: een dinsdag waarop we vroeg zijn opgestaan en in de rust van de morgen naar Millford zijn afgereisd.

Op zich moet k zeggen dat het 1e deel van de route, pak m beet zo'n 50 km niet zo heel bijzonder is als je eenmaal in Glenorchy bent geweest. Het ziet er nog steeds wonderschoon uit (ook met mist en regen) maar als ik zou moeten kiezen, dan toch liever de rust van Glenorchy boven de drukte van Millford (Lees: 3 auto's v.s. tourbussen, tourbussen, een paar campers en tourbussen :) ). Goed, het mag verder de pret niet drukken en bij km 51 begint dan ook het spektakel zich een stuk verder te ontwikkelen. Zowel op links als rechts wordt je ingesloten door de bergwanden en kijk je al snel tegen verschillende lagen sneeuw en de daarbij ontelbare reeks smeltwatervalletjes aan. Zeker een trip die de moeite waard is en die, met de nodige tracks op een zonnige dag (kan ook met regen maar toch) misschien nog wel mooier is dan de cruise die wij niet hebben gedaan :D. Wat hebben we dan wel gedaan eenmaal in Millford? een aantal kleine walkingtracks, lunchen en zo snel mogelijk weer weg voordat alle afgeladen toerbussen in de omgeving neerstrijken :D. Het was bij elkaar zeker de reis waard!

Eenmaal weer terug in Te Anau hadden we eigenlijk nog genoeg tijd over om de rest van de dag (het was pas n uurtje of 14:00) nog te besteden aan iets anders en dus dachten we maar alvast te beginnen met het afzakken naar het zuiden, in de richting van uiteindelijk Bluff (even voorbij Invercargill). Gisteravond zijn we bij aankomst aan de zuidkust dan gestopt bij een strandje genaamd Gem beach. Een klein strandje met ruimte voor 4 a 5 campers om de nacht te spenderen. Tegen de schemering waren we nog steeds de enige, dus bij wijze van: slapen aan een privé strand :)

Vanochtend zijn we dan, na goed te zijn uitgeslapen afgereisd naar Invercargill, al was het maar omdat we door onze etensvoorraden heen zijn, maar eigenlijk eerder omdat het gewoon stormachtig nat is in de regio :). Wat dat betreft de uitgelezen kans om de regenhoes van m'n rugtas is uit te proberen op weg van de parkeerplaats naar de Bibliotheek en ik kan zeggen: goeie hoes :D

Afijn, na vandaag ook morgen nog wat regen, dus een bezoekje aan Bluff zal waarschijnlijk nat en doorweekt worden uitgevoerd. Daarna is de planning om via de oostrand af te reizen naar Dundedin, waar hopelijk de warme zon op ons staat te wachten. Ter info: daar is het nu een graadje of 25 tegen 18 graden hier... Ik bedoel maar :D

Tot zover weer genoeg getypt vandaag, tijd voor foto's!