Trip nr13: After rain... there's sunshine! - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Peter Klei - WaarBenJij.nu Trip nr13: After rain... there's sunshine! - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Peter Klei - WaarBenJij.nu

Trip nr13: After rain... there's sunshine!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 Mei 2015 | Nieuw Zeeland, Whakatane

Kai'ora!

Het is weer bijna weekend en dat betekent dat het weer tijd is voor een reisverslagje :). Afgelopen week hebben we een aantal miningsites bezocht, een aantal geplande trips (al dan niet gepland) overgeslagen, hebben we onszelf verwarmd met een aantal natuurlijke geisers en zijn we ondertussen aangekomen in 1 van de laatste plaatsjes aan de Bay of Plenty. Al met al een hele mond vol, dus snel door naar de foto's!

De eerste 3 foto's zijn van ons bezoek aan de Broken Hills gold mine. Helaas was er wat betreft (begaanbare) mijngangen niet veel meer te zien dan een aantal rechte gangen waar je doorheen kon lopen, en dus moeten we het doen met de foto's van Ruben de spelonkoloog, mijzelf de waterval bewonderaar, en tot slot de bijna onzichtbare waterval. De omgeving had nog een aantal walking tracks en zwemgelegenheden, maar met de wat koudere temperatuur en regelmatige regenval hebben we die grotendeels overgeslagen. De 2e mijn die we wilde bezoeken bleek bij aankomst gesloten te zijn voor onderhoud tot aan 1 December dus helaas viel hier niet zo heel veel te bewonderen.

We zijn hierop doorgereden naar het Hobbiton van Lord of the Rings, deels in de veronderstelling dat je hier ook zonder gids wel zou kunnen rondlopen en wat plaatjes kon schieten.
Daar het echter een stuk prive land betrof kon je er niet zomaar opkomen, tenzij je meeging met een tour van 80$ de persoon. Op een zonnige dag hadden we dit misschien nog overwogen, maar op grijze regenachtige dag met vooral veel mist als uitzicht hebben we besloten dit bezoek over te slaan. Misschien later nog een keer :)

Afgelopen dinsdag zijn we dan afgereisd naar de geiser hoofdstad van Nieuw Zeeland; Rotorua. Waar je in deze stad ook kijkt, er komt altijd wel ergens stoom uit de grond omhoog. Daar we nogal van het "Gratis Entertainment" zijn was het stadspark dan ook de perfecte plaats om de geisers eens van dichtbij te bekijken en vooral ook te ruiken (iemand een rot ei?). Hoe verder de dag vorderde hoe beter het weer uiteindelijk werd, en dus hebben we even buiten Rotorua nog een uitstapje gemaakt naar de zichtbare Sulpher lakes. Niet die in het park waar iedereen foto's van maakt, maar de even verderop gelegen (en gratis toegangelijke) lakes. Voeg daar nog een uitzicht aan toe over de gehele regio waarbij je de andere lakes wel kunt zien (zij het helaas niet op foto) en je bespaart weer 35$ p.p. :)

De volgende dag hebben we onze route voortgezet en hebben we de Okere Falls bezocht. Een soort van door de natuur aangelegde raft baan waar je met eventueel met kayak of raft vanaf kon. We hebben er een aantal rafts voorbij zien komen eb ieder gingen ze kopje onder na de afdalingen. Aan het einde van de raft track begon dan een langzaam stromende rivier waar menig (al dan niet wat oudere ;) )visser zich denk ik prima enkele dagen zou kunnen vermaken. Omdat we echter nog een redelijk stuk te gaan hadden tot de kust, besloten we de reis naar de Bay of Pleny te vervolgen.
Zo rond een uur of 16:00 kwamen we aan bij Mt Maunganui en hadden we nog net genoeg tijd om deze oude vulkaan voor zonsondergang te hebben beklommen.Als extra bonus kregen we tijdens de klim steeds meer zon om de reis te veraangenamen, met als resultaat de onderstaande foto's met uitzicht op de Pacific! (Oude zeemannen kunnen er misschien beter even voor gaan zitten :) )

Donderdag hebben we een rust dagje ingepland aan de stranden van Whakatane met zowaar meer zon dan in de afgelopen week week. In de middag hebben we nog gekeken of White Island (een actieve vulkaan op zee niveau) nog het bezoeken waard was, maar de kosten lagen wat aan de hoge kant. (duiken bij de Poor Knights was in ieder geval goedkoper :) )

Voor vandaag stond dan eigenlijk een reis naar Gisbourne op de planning, maar de zon liet zich van een dusdanig goede kant zien dat we vanmiddag heerlijk in de zon hebben gezeten. Als je dan ook nog een locatie hebt zoals op de laatste foto, dan is het niet geheel verwonderlijk dat we de reis naar morgen hebben verschoven. Volgende week dus meer foto's van noordoost Nieuw Zeeland, mits de ondertussen koude nachten het toelaten :)

Namens de reizigers in Nieuw Zeeland;

Cheers!

• 01 Mei 2015 - 21:06

Arie En Marja:

Hallo reizigers, deze oude zeeman kwam van de andere kant over de Pacific naar Auckland, dus zag na enkele weken op die grote plas de noordoostkust uit de nevels opdoemen, dat was ook leuk om te zien en om de benen te strekken en wat nats in te nemen, ga zo door en maak er nog wat van