Trip nr24: From Mt Cook to Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Peter Klei - WaarBenJij.nu Trip nr24: From Mt Cook to Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Peter Klei - WaarBenJij.nu

Trip nr24: From Mt Cook to Christchurch

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

20 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Kai'ora!

Christchurch is bereikt en dus tijd voor de volgende blogupdate. We hebben weer genoeg gezien en gedaan in de afgelopen dagen, al is de spierpijn deze keer wel iets milder.

Toegegeven, de wind heeft het ons best lastig gemaakt om af en toe een goede foto te maken (lees: in een hoek van 45 graden tegen de wind in hangen om überhaupt een foto te kunnen maken) maar dat mocht de pret niet drukken. Vervelender is het dan als je de foto's op je laptop wilt zetten en de helft ineens, al dan niet per ongeluk, is verdwenen. Gelukkig zijn er nog genoeg foto's over, dus tijd om te beginnen bij het begin, zijnde Mt Cook!.

Na het bezoek aan Twizel zijn we noordwaarts gereden en dachten we met een zonnige dag aan te komen in de Hooker valley, vanwaar je een schitterend uitzicht zou moeten hebben op Mt Cook. Eenmaal aan de track door de vallei te zijn begonnen zagen we steeds meer wolken binnen komen drijven en nam de wind per 500 meter een niveau in windkracht toe. Het resultaat is, zoals eerder gemeld, met volle tegenwind en iets wat later met horizontale regen de route vervolgen naar het eindpunt van de track om hopelijk toch nog een glimp op te vangen van Mt Cook zelf. Opzich zou dit niet te moeilijk mogen zijn, daar deze berg om en nabij de 3789 meter hoog iets en dus een behoorlijk stuk uitsteekt boven de rest van de bergtoppen. Helaas bleef het wolkendek ondanks de wind om de bergtoppen hangen en hebben we genoegen moeten nemen met de foto's van de vallei zelf. Nog steeds geen straf daar het gewoon een uniek landschap is :).

Na Mt Cook zijn we een klein stukje afgezakt naar het westen om een kijkje te nemen bij de Tasman Gletsjer. Hier volgde de volgende verrassing daar de gletsjer tot zo goed als achter de bergtoppen was terug getrokken. Het overblijfsel, een groot meer en uitgeholde vallei, was hetgeen wat er nog te zien was, al mogen we ook hier gerust over zeggen dat dat zeker geen straf is.

Na de bergtoppen zijn we afgezakt naar Tekapo, om daar een verschillen aantal tracks te doen om en rond het meer. Het wat beroemdere kerkje aan de rand van het meer hebben we kortstondig bekeken, maar met de vele busladingen aan toeristen was dit bezoek eigenlijk te verwaarlozen. Geen probleem overigens, want de tracks en het zicht van de boven het plaatsje gelegen observatory laten je meer dan genoeg moois zien van de omgeving. Bergtoppen van de alpen, het meer zelf, witte krijtrotsen en uiteindelijk het stadje zelf. Zeker de moeite waard :)

Na de nacht aan de zijde van het meer te hebben doorgebracht zijn we afgereisd naar de Ashburton lakes, even ten westen van Christchurch. Een flink stukje rijden vanaf Tekapo, meer eenmaal daar aangekomen ook zeker weer de moeite waard. Glooiende landschappen, Bergtoppen, rivieren, meren.. noem het maar op! Oh en voor de vissers eventueel ook de mogelijkheid om zalm te vangen :)
Als eindstation hadden we een bezoekje ingepland aan Mt Sunday, welke bij de Lord of the Rings fans beter bekent staat als "Edoras". Goed, je hoeft natuurlijk niet het dorp uit de film op de locatie te verwachten (deze zijn eer vakkundig weer verwijderd en je ziet er eigenlijk niets van in het landschap), maar als je eenmaal op dit "bergje" staat (hij is slechts 100 meter hoog) heb je wel een schitterend zicht over de vallei. Kort samengevat: weer genoeg foto's gemaakt dus :). Als afsluiter hebben we aan de rand van de vallei de nacht doorgebracht om de volgende dag af te reizen Ashburton.

In Ashburton hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan, op proviand inslaan na, en zijn we uiteindelijk doorgereden naar Rakaia om vervolgens daarvandaan de weg naar de kust de volgen en aan het strand de avond af te ronden. Vandaag zijn we dan aangeland in Lincoln, een plaatsje even buiten Christchurch maar geheel onbekend voor de onderstaande Google kaart. De afstand is maar een kilometer of 20 dus echt ver zitten we er niet vanaf :)

Voor de laatste week staan er nog een aantal zaken op de planning al moeten we nog even kijken hoe we het allemaal ingepland gaan krijgen. Zo staat er nog een bezoek aan Akaroa op de planning, een aantal tracks in Arthur's pass en een dagje walvissen spotten in Kaikoura. Over het algemeen allemaal binnen een goede afstand van Christchurch dus het zou te doen moeten zijn.

Dat voor later, nu eerst tijd voor de foto's!

Cheerio!

• 20 Oktober 2015 - 20:18

Jan En Thea:

Hoi mannen, leuke foto's van een nog ongerepte natuur. Zoiets maakt zeker wel indruk als je dat ziet. Verder moet het ook wel een apart gevoel zijn dat jullie nu aan het einde van de reis door Nieuw Zeeland zijn gekomen. Jullie hebben nog een paar daagjes samen en geniet er nog even van. Hier gaat alles zo z'n gangetje. Groetjes van ons.